En genopbygget oldtidsbro efter konflikten i Mostar i det tidligere jugoslavien. Massive klostre opført på ufremkommelige klipper i mytiske Meteora i Grækenland. En kommunistisk beton UFO der ikke kan flyve i Bulgarien…
Vi slukker for vores computere og siger farvel til vores kolleger, der ønskede os en god sommerferie og en sikker tur rundt om Balkanhalvøen. En tur, som vi har forberedt os på og glædet os til siden de lange vintermåneder. En rejse rundt om Balkanhalvøen hvor vi blev mødt med venlighed og kultural diversitet.

Sådan kom den endelige rute til at se ud efter turen var slut. Vi havde kun nogle få milepæle vi skulle besøge, resten af ruten blev bestemt af vind og vejr og pludselige indfald. Hver morgen vi startede vidste vi ikke hvor vi endte når dagen var omme. Hver eftermiddag fandt vi et nyt sted at overnatte…
DAG1
Det var nu endelig blevet onsdag eftermiddag og vi startede motorcyklerne som vi pakkede aften før inden denne sidste arbejdsdag, hvor vi skulle med Autotoget i Hamburg samme aften kl. 18.50. Toget skulle bringe os og motorcyklerne til Wien gennem natten hvor vi i bedste Interrail stil forsøgte at sove i 6 mandskupéen inden ankomst næste morgen kl 09.30.
Det er sen eftermiddag, og den første del af turen fra Danmark til Tyskland er vel overstået. 300 km langs den trivielle motorvej til Hamburg og derefter gennem byen til stationen i Altona hvor man kører ombord på vogntoget …
Ifølge planen ville vi derfra sætte kursen mod Plitvicesøerne i Kroatien via Slovenien. Ikke fordi vi skulle ind i den smukke nationalpark men fordi område ligger tæt ved den nordligste grænseovergang til Bosnien-Herzegovenien. Vores hidtil længste sommertur var nu officielt igang.
Autotoget til Wien
Normalt bruger vi ikke at køre omborg på Autotoget i Hamburg for at komme sydpå. Men nu skulle det prøves da vi ved at medbringe motorcyklerne sparede næsten en rejsedag og kunne på den på denne måde allerede krydse grænsen ind til Bosnien-Hercegovina torsdag aften, hvis det blev aktuelt.
Ombordkørslen på vogntoget kan være lidt af en udfordring første gang. Henrik havde erfaring fra året før til Lörrach og havde set at det godt kunne virke lidt kaotisk og afgangstiderne til de forskellige destinationer hurtigt blev omprioriteret. Så man skal være opmærksom den info de “orange” medarbejdere pludselig kommer med og man skal helst ikke først til at tage alt sit udstyr på igen når det forventes at man er klar til at borde. Også før den officielt opgivet tid.
Personalet afpærrer et område af perronen. Fra Inter City Hotellet og hen til ramperne og indkøbscentret som stationen i Altona er vokset sammen med – det vrimler med mennesker og passagerer der har sin gang på stationen og i en af de mange forretninger samt P-huset.

Køen foran hovedindgangen til InterCity Hotel i Altona fortsætter rundt om hjørnet og 50-70m ned ad gaden. – Det kan virke lidt kaotisk, fordi de forskellige destinationer blandes sammen i køen, men kabalen går altid op …
Solen skinnede og vi talte med andre medrejsende mens vi alle ventede i køen til Wien, som vidste sig, at ende med et mix med andre køen der skulle til Lörrach og München. Men uanset destination var det et hyggeligt “buzz” her foran indgangen til stationen, hotellet, parkeringshuset og indkøbscenteret inde midt i millionbyen Hamborg. Der blev udvekslet informationer blandt folk på kryds og tværs. Altid hyggeligt at møde og høre om andre motorcyklisters rejser og erfaringer.

Nederste vogndæk fyldes med både biler og motorcykler (En motorcykel optager lige så meget plads som en bil). Øverste vogndæk fyldes kun med biler …
P.g.a. det “organiserede kaos” kunne det ikke undgås at der skulle “jongleres” lidt med motorcyklerne indbyrdes når en destination blev kaldt frem. Vores blev pludselig fremrykket i forhold til planen, men det går åbenbart altid op, selv om det kan virke lidt stressende.
Alle kom med vogntoget uden vanskeligheder. Dog så vi mange ansigter der kiggede lidt forvirret rundt ind i mellem de tyske råb og kommandoer fra en af de orange jernbanemedarbejdere.
Det er næsten umuligt at køre ombord uden at få et par ridser i hjelmen. Motorcykler placeres altid på det nederste vogndæk og frihøjden er kun 160 cm. Louise er 182 cm og Henrik er 193 cm høj …
Louise kørte op ad rampen og indkasserede kun et par overfladiske ridser på hjelmen på sin vej op gennem vogntoget. 6 vogne skulle Louise “krabbe” sig op igennem, og i en akavet og uvant position, der skyldes en frihøjde på kun 160 cm, hvor man er nødt til at læne sig ned over sin motorcykletank. Hvilket giver en lille udfordring i at se lige frem ud gennem hjelmen. Det lykkedes også Henrik at komme godt ind over rampen et stykke tid efter Louise p.g.a. af en utilsigtet adskillelse, da vores ombordkørsel blev uventet fremrykket (og Henrik ikke var klar eftersom han skulle have pakket kameraet sammen og placeret i topboksen!).

Når du køre op på vogntoget guider personalet dig hen til de gule stopbjælker og fastspænder derefter din motorcykel til de fire stropper de monterede på din mc mens du ventede i køen. TIP fra jernbanepersonalet: Efterlad din cykel i 1. gear. Lås ikke din styrlås. Brug kun sidestøttebenet og slå evt. alarm fra …
Motorcyklerne blev surret fast af personalet ved de gule stopblokke. Biler og motorcykler er ikke adskilte på nederste vogndæk og en motorcykel optager samme plads som en bil. På den måde står de sikkert og godt. Inden ombordstigning binder personalet stropper på motorcyklen, så den er klar til at blive fastgjort når den er i position mellem stopbjælkerne på vogndækket.
Louise & Henrik
BILLETTER KAN BOOKES SEKS MÅNEDER FORUD – EN GOD IDE, HVIS DU VIL VÆRE SIKKER PÅ AT FÅ EN LIGGE- ELLER SOVEVOGN
Efter at have handlet ind i en af perronens forretninger var det nu tid til at finde vores pladser i en seks personers kupé, hvor vi skulle tilbringe de næste godt 14 timer, inkl. natten med vores medpassagerer, fordi vi alle liggevogne desværre var udsolgte, selvom vi reserverede 2 måneder før afgang. Så lærte vi det, men sparede til gengæld penge til de noget dyrere ligge- og sovevogne.
Fandt vores pladser i toget og den første kølige ferieøl kunne nydes alt mens feriestemningen for alvor sænkede sig over vores skuldre og sind – Nu var vi i gang og oplevelserne ventede derude …
Nu ventede der en lang nat sammen med andre i en trang 2. klasses kupé. Vi har ikke overnattet i et tog siden vi var unge teenagere på en interrail i tidernes morgen. Heldigvis var vi kun mellem tre og fire i kupé’en undervejs så vi fik en rimelig god søvn. Kort før ankomsten til Wien fik vi fat i et par kopper kaffe nede hos stewarden i enden med ligge- og sovevognene. En velsmagende, men “DSB” dyr kop.

Morgenhår! – Efter nat og 14 timer i en togkupé er det lækkert med en kop varm, men dyr morgenkaffe fra OBB, de østrigske statsbaner lige før ankomsten til Wiens hovedbanegård …
For os passagerer i bil eller motorcykel skal vi vente lidt endnu inden toget fortsætte et stop længere ud til til- og frakørselsramperne, hvorfra vi søgte ud af Wien i en rimelig fornuftig formiddagstraffik i retning mod Slovenien og Kroatien via primært hovedveje og motorvejsnettet.
DAG2
Fra Wien til Kroatien
Fixe ser vi ikke ud efter en lang nat i en seks personers togkupé samt det tøj vi startede turen i dagen før – Men nu er motorcyklerne tanket op, motorvejsvignetter indkøbt og vi befinder os i udkanten af Wien ca. 11.15, lidt forsinket p.g.a. toget og vejarbejde, klar til at vende næsen mod Slovenien og så må vi se hvor langt vi når ned i Kroatien inden dagen er omme …

tekst

DAG3
Bosnien-Herzegovina
Brødtext


Kravice Waterfalls
Hvor bikinier og religion mødes
Kravice Waterfalls in Bosnia-Herzegovina

Kravice Waterfalls in Bosnia-HerzegovinaThe city of Mostar and the rebuilt ancient bridgeLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel seo est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus lirum larum, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh.

Mostar seen from the ancient bridge

The Old Streets of Mostar

Mostari Bridge


Text
DAG4

Leaving Mostar and heading Blagej Tekke, Monument of Hero and later crossing the border to Blue Tara River in MontenegroBlagaj Tekke – A Dervich MonLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel seo est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus lirum larum, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh.


Klignesøen nær Gatsko. Dette er det første kunstige reservoir i Bosnien-Hercegovina – dæmningen blev bygget af østrigerne i slutningen af 19-tallet (det er på det tredje foto til højre for kabinen).

tekst

Tekst

DAG5-6
Montenegro – River rafting på Tara River
Velkommen til et af de smukkeste steder i Montenegro – den storslåede Tara River Canyon. Kendt som “The Tear of Europe”, denne skjulte perle er den længste “canyon” i Europa med sine144 km, kun overgået af verdens længste, Grand Canyon i Nordamerika.




River rafting på floden Tara…


Pivo Canyon er enestående smuk. Broen her skal krydses og langs ruten op til Durmitor Nationalpark skal man ifølge de lokale gennem i flere end 50 tunneller som alle var sprængt og hakket gennem af klippen…

The first of the two wild horse herds we saw in Durmitor National Park sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel seo est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis

The Black Mountain


Tekst


DAG7
Albanien
Albanien,

Fasttrack for motorcykler gennem grænsekontrollen – Igen en hyggelig snak og vidensdeling med to par fra Grækenland på vej tilbage fra Kroatien alt mens passene kontrolleres…
Frokost blandt kriminelle


tekst

Tekst
De Albanske Bjerge
Det startede ellers fint med gode vejforhold og det var kun gedeflokke man skulle koncentrerer sig om at undgå at påkøre. Tempoet blev selvsagt sat derefter da det hurtig viste sig man ikke havde vedligeholdt vejene op til Komani Lake de sidste mange årtier.



Komani Lake

En af de to færger mellem Koman og Fierza færgeterminal i Komani-søen, Albanien. Denne her havde, i modsætning til den vi ombord på, en redningsbåd…
DAG8
Kosovo & Nordmakedonien
Sejltur til kosovo og videre til Nordmakedonie
North MacedoniaTextAfter a walk out in the sunflower field on the North Macedonia side, we now crossed the border crossing to Greece. Like all the previous days of temperatures around 35 degrees, it was hot to stay still in the line under the baking sun waiting for the pass check. After approx. 20 min. we got a smile and wish for a pleasant stay in Greece and we were now on our way to the southernmost destination of the tour, the Monasteries of Meteora – The oldest place on earth, at the city of Kalambaka right in the heart of the lovely Greece.
Nordmakedonien

After a walk out in the sunflower field on the North Macedonia side, we now crossed the border crossing to Greece. Like all the previous days of temperatures around 35 degrees, it was hot to stay still in the line under the baking sun waiting for the pass check. After approx. 20 min. we got a smile and wish for a pleasant stay in Greece and we were now on our way to the southernmost destination of the tour, the Monasteries of Meteora – The oldest place on earth, at the city of Kalambaka right in the heart of the lovely Greece.

Den “tavse dreng” fra Tetovo i Nordmakedonien …
DAG 9-10
Grækenland
Efter en tur ud blandt solsikkene på marken på den Nordmakedoniens side krydsede vi nu grænseovergangen til Grækenland.
Som alle de foregående dage med temperaturer omkring 35 grader var det varmt at forblive stille i køen under den bagende sol og vente på passkontrol. Efter ca. 20 min. vi fik et smil og ønske om et behageligt ophold i Grækenland, og vi var nu på vej til turens sydligste destination, klostrene i Meteora – det ældste sted på jorden, i byen Kalambaka i hjertet af det mytiske Grækenland.
Meteora – Det ældste sted på jorden

“Rina’s House”
Husk at stille dit ur en time frem når du krydser grænsen til Grækenland

Hvis man er James Bond fan, bør man kunne genkende scenariet og de ikoniske klostre på toppen af klipperne i Meteora. Det var her de filmede scenerne til “For Yours Eyes Only” med Roger Moore som Agent 007 fra 1981 …




Dimiagilaki & Lazaros and the sweetest Rina’s HouseOne must rely on one’s instinct and gut feeling. Back in January when we were preparing for this trip to the Balkans, we came across a place in Kalambaka that attracted our attention. We can’t say why, but this pension just seemed like the right choice for some reason. Eight months later we had breakfast at the Mercure Hotels in Tetovo in Northern Macedonia while we talked about where to stay when we arrived at Meteora in Greece.

Dimiagilaki, the manager who hijacked us to Rina’s houseWe did the same place again, but everything was rented out on both Booking.com and Hotels.com. No available rooms, but a gut feeling that we should call and inquire if there was no room available. Louise called and manager Dimiagilaki took the phone and confirmed that everything was rented out. But … on the other side of the road they had a vacant apartment and then we could just come over and have breakfast. We didn’t know it but it was the beginning of a meeting with two beautiful personalities where we had many opinions, views and attitudes.

Climbing up to The Holy Spirit takes approx 45 min. It’s hard but worth it to see the awesome sunset. It altso attract young romantic couples.RINA’S HOUSE IS THE MOST LOVELY PLACE YOU CAN STAY IN KALAMBAKAWe did the same place again, but everything was rented out on both Booking.com and Hotels.com. No available rooms, but a gut feeling that we should call and inquire if there was no room available. Louise called and manager Dimiagilaki took the phone and confirmed that everything was rented out. But … on the other side of the road they had a vacant apartment and then we could just come over and have breakfast. We didn’t know it but it was the beginning of a meeting with two beautiful personalities where we had many opinions, views and attitudes.

Ruten op til “The Holy Spirit” tager ca. 40-60 min alt efter hvilke kondition man er i…

After the warm hike up to The Holy Spirit, Dimiagilaki and Lazaros invited us to taste the Greek specialty “Souvlaki” at a local restaurant in the nearby village, Kastraki. A wonderful evening with delicious food and in the company of the two most wonderful people.We did the same place again, but everything was rented out on both Booking.com and Hotels.com. No available rooms, but a gut feeling that we should call and inquire if there was no room available. Louise called and manager Dimiagilaki took the phone and confirmed that everything was rented out. But … on the other side of the road they had a vacant apartment and then we could just come over and have breakfast. We didn’t know it but it was the beginning of a meeting with two beautiful personalities where we had many opinions, views and attitudes.
DAG 11-14

When reaching the coast the temperature drops from 38 to 35 degrees.Montenegro – The Black MountainRiver Rafting in Tara Canyon and Durmitor National ParkLorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Fusce quis lectus quis sem lacinia nonummy. Proin mollis lorem non dolor. In hac habitasse platea dictumst. Nulla ultrices odio. Donec augue. Phasellus dui. Maecenas facilisis nisl vitae nibh. Proin vel seo est vitae eros pretium dignissim. Aliquam aliquam sodales orci. Suspendisse potenti. Nunc adipiscing euismod arcu. Quisque facilisis mattis lacus. Fusce bibendum, velit in venenatis viverra, tellus ligula dignissim felis, quis euismod mauris tellus ut urna. Proin scelerisque. Nulla in mi. Integer ac leo. Nunc urna ligula, gravida a, pretium vitae, bibendum nec, ante. Aliquam ullamcorper iaculis lectus. Sed vel dui. Etiam lacinia risus vitae lacus. Aliquam elementum imperdiet turpis. In id metus. Mauris eu nisl. Nam pharetra nisi nec enim. Nulla aliquam, tellus sed laoreet blandit, eros urna vehicula lectus, et vulputate mauris arcu ut arcu. Praesent eros metus lirum larum, accumsan a, malesuada et, commodo vel, nulla. Aliquam sagittis auctor sapien. Morbi a nibh.
Grækenland 2
Vi har allerede halvvejs fået flere oplevelser end vi kunne håbe på Specielt de sidste par dage i Meteora hvor vi mødte Grækenlands sødeste ægtepar Dimiagilaki og Lazaros. Lazaros tog os med på hiking i går aftes hvor vi skulle bestige en 400m høj klippevæg for at komme op til den hellige klokke og se solnedgangen over Meteora. Bagefter blev vi inviteret ud at spise Souvlaki (grillspyd) sammen med dem på en lokal restaurant i nabobyen. En aften vi aldrig vil glemme
I dag er vi i op til 35 graders varme ankommet til østkysten hvor vi skal lave absolut ingenting de næste par dage inden vi fortsætter til Bulgarien. Varme hilsener L&H.
DAG 15
Bulgarien
DAG 16
Buzludzha
Take me to your Leader Earthlings…Endelig fik vi set Buzludzha Monumentet i Bulgarien, inden de begynder at renovere den. Efter CNN lavede en historie om denne “beton UFO” om abandoned places. Symbolet der kom til at vise kommunismens/socialismens forfald og ikke som oprindelig tiltænkt, en hyldest.I dag har de desværre placeret en vagt deroppe for at forhindre folk i at gå ind i den flyvende tallerken pga af nedfaldsfare. Monomenter står på toppen i 1460m og vi var heldige med skyerne i dag Nu ligger vi for natten efter 12 timer i sadlen ved foden af Transfaragasan i Rumænien og tager turen op efter morgenkaffen…
Vi rundede 37.5*C i Bukarest i eftermiddags. Lige varmt nok i myldretrafikken efter vores smag!..
DAG 17-18
Rumænien
Efter en fantastisk tur op over Transfaragasan i Rumænien måtte vi se i øjnene at i dag skulle der sættes uofficiel verdensrekord i vejarbejde kø kørsel “the Romanien style”…13.5 timer i sadlen i plus 30*C Hvis der findes europamesterskab i retarderede overhalinger vinder de Rumænske billister.. uden sammenligning
Dagens tip
Da vi skulle ind i Ungarn fra Rumænien blev vi vinket frem af en tolder der mente vi skulle foran bilerne. Da jeg med håndtegn gjorde det klart at der ikke var plads mellem bilrækkerne til vores sidetasker begyndte han at få alle bilerne i de to rækker vi skulle gennem til at trække ud til siden og holde tilbage for os så vi kunne komme frem og vise passene. Da vi kom op til ham sagde han:“Next time you do this between the cars. You on motorbikes are very hot for you” – Vi var enige og trillede over grænsen efter en lang men oplevelsesrig dag
DAG 19
Ungarn
Motel og Slovakiet
DAG 20
Tjekkiet
DAG 21
Polen og Tyskland
DAG 22
Danmarl – Home Sweet Home

ESSENTIALS
- Pages
- Integrations
- Themes
- Settings
SITE-WIDEBackground, colors & fontMedia content stylesTHIS PAGEPage backgroundUse global page stylesUndoRedoUpdate Live SitePreviewPagesLoading…Updates