I selskab med det smukkeste Påskevejr rejste vi i kølvandet på Thor Heyerdahl’ sivbåd Kon-Tiki og gik ombord på Fridjof Nansen’s polarskib FRAM samt besøg på Kongeslottet og Vigeland Skulptur Park i Oslo – Videre til Carlsten Fortet i Marstrand ude i den svenske skærgård nord for Göteborg for at undersøge myten om Tordenskjold’s Soldater …

DAG1

Limfjorden, Svinkløv Badehotel & Slettestrand

Efter en tur på Shell tanken, et par lune pølser og en hurtig vidensdeling med at par friske gutter vedr. motorcyklerne var det tid til at vende “hjem” nordenfjords over Aggersundbroen som forbinder Thy, Han Herred og Vendsyssel med resten af nordjylland.

Billedtekst

Efter en tur på Shell tanken i Løgstør, benzin i tankene, et par lune sandwitch og en hurtig vidensdeling med at par friske modne herre vedr. motorcyklerne var det atter tid til at vende “hjem” nordenfjords over Aggersundbroen som forbinder Thy, Han Herred og Vendsyssel med resten af Jylland. Næste stop, Svinkløv Badehotel.

Aggersundbroen over Limfjorden som forbinder landsdelene Jylland og Nordjylland …

Nr. Lyngby Strand

I vendsyssel mellem Løkken og Lønstrup ligger denne lidt gemte perle af et smukt sommerhusområde. Modsat de to populæreste og mest besøgte feriebyer finder man her en naturlig ro og en af de skønneste udsigter hvor vesterhavskysten møder nordsøen. Stranden er 9 km lang og det er tilladt at køre i bil/mc på stranden. Er man til ‘Slow Living’ eller bare den flotte og barske natur, så er det her et af stederne af søge hen.

Klik på billederne for at se i stor størrelse:

Nr. Lyngby Strand i Vendsyssel

Efter et dejligt gensyn og lidt opfriskning af minderne tog vi et lille ryk videre til Lønstrup som kun ligger nogle få kilometer længere op langs kysten lige efter Rubjerg Knude Fyr.

Lønstrup og Rubjerg Knude Fyr

Byen er et lille fiskerleje med ca. 560 indbyggere som har bevaret sin ægte charme og identitet. Omgivet af en storslået natur – bl.a. de høje klitter tæt ved det ‘berømte’ Rubjerg Knude Fyr, som i 2019 blev landskendt da den lokale murermester Kjeld Pedersen flyttede det 23 meter høje fyr fra 1899 80 meter på under seks timer, længere ind mod land og dermed reddede fyret for at blive opslugt af havet som hvert år tager et ‘bid’ af kysten.

På Strandvejen i Lønstrup finder du glaspustere, keramikere, smykkekunstnere, billedkunstnere, gallerier, købmænd og caféer etc. som alle med glæde inviterer dig indenfor. Om sommeren er der selvsagt mange turister og indbyggertallet er mangedobbelt hvilket er med til at give en hyggelig stemning.

Efter den ‘obligatoriske’ tur gennem byen ud til parkeringspladsen via Strandvejen til Villa Vest og redningsbådshuset hvor der er udsigt og adgang til stranden, var det tiden at tænke på at komme til Hjørring hvor vi skulle overnatte inden morgendagens sejltur til Norge.

Hjørring

Kun 14 km fra Lønstrup ligger Hjørring hvor Henrik er opvokset sammen med sine to af sine tre ældre søskende. Hjørring er den største by og købstad i Vendsyssel med ca. 26.000 indbyggere.

Der er så mange kønne og snoede ruter ude i baglandet i Vendsyssel så vi kørte alle de omveje vi kunne komme i tanke om i stedet for den direkte vej mod Hjørring, men til sidst kunne vi ikke trække den længere og satte kursen mod Sct. Knuds By i Hjørring hvor vi havde en aftale med Henrik’s søster, Sonja.

Klik på billederne for at se i stor størrelse:

Hjemme hos Sonja – Henrik’s yngste søster …

Vi var inviteret til aftensmad hos Sonja, Henrik’s søster. Det blev som sædvanen en rigtig hyggelig aften med snak og opdateringer samt en god nats søvn inden vi skulle sige farvel tidligt næste dag for at nå morgenfærgen fra Hirtshals til Langesund i Norge.

DAG2

De to museer ligge side om side. Vi valgte at starte med Thor Heyerdahl’s Kon-Tiki expedition i 19XX

De to museer ligge side om side. Vi valgte at starte med Thor Heyerdahl’s Kon-Tiki expedition i 19XX

De to museer ligge side om side. Vi valgte at starte med Thor Heyerdahl’s Kon-Tiki expedition i 19XX

De to museer ligge side om side. Vi valgte at starte med Thor Heyerdahl’s Kon-Tiki expedition i 19XX

De to museer ligge side om side. Vi valgte at starte med Thor Heyerdahl’s Kon-Tiki expedition i 19XX

DAG3

Hop på TAXI-båden til Kon-Tiki og FRAM museerne

De to museer ligge side om side. Vi valgte at starte med Thor Heyerdahl’s Kon-Tiki expedition i 19XX

Ombord på Taxi-bådene har man god mulighed for at nyde udsigten til havnefronten og Oslo’s skyline.

Kon-Tiki og FRAM er to imponerende museer, for børn og forældre i “alle” aldre’. Mens vi ventede på den næste Taxi-båd tilbage til havnefronten gik vi rundt og nød skulpturerne på arealerne ved anløbsbroen. Her finder du bl.a. Roal Asmussen m. fl.

Efter en hyggelig tur tilbage med Taxi-båden til havnefronten havde vi nu igen fast grund under fødderne og begyndte at gå op mod Karl Johan Gaten for at besøge Det Kongelige Slot, en gåtur på kun 8-10 min hvor man passere Nobels Fredscenter som står bag Nobels Fredspris.

Nobels Fredscenter

Tilbage på havnefronten med fast grund under fødderne gik vi op mod Karl Johan for at gå op til Det Kongelige Slot. En gåtur på under 10 min. På vejen op til Karl Johan Gaten passerer man Nobels Fredscenter som ligger i Oslo og ikke i Stockholm som mange har fået opfattelsen af. Nok fordi han var Svensker.

Nobelprisen anses som den største og mest prestigefyldte anerkendelse, fagfolk kan få.

Manden bag Nobelpriserne var Alfred Nobel, som opfandt dynamitten, og hædersprisen uddeles traditionelt på årsdagen for hans død den 10. december.

Siden 1901 er der hvert år blevet uddelt Nobelpriser inden for områderne litteratur, kemi, fysik, medicin/fysiologi, fred og økonomi, og flere end 800 personer har modtaget den ærefulde pris …

Flere danskere har modtaget Nobels fredspris, blandt andre Henrik Pontoppidan i 1917 i litteratur, August Krogh i 1920 i fysiologi og medicin og Niels Bohr i 1922 i fysik. Derudover:

  • I 1997 modtog Jens Christian Skou Nobelsprisen i kemi for sin opdagelse af natriumpumpen, som styrer ionbalancen i levende celler.
  • I 2010 fik Niels Bohr-professor Dale T. Mortensen Nobelprisen i økonomi sammen med Christopher A. Pissarides og Peter A. Diamond.

Det Kongelige Slot i Oslo

Danskerne har Amalienborg og nordmændene har Det Kongelige Slot eller blot ‘slottet’ i daglig tale, der fungerer som hovedresidens for Norges kongefamilie. Slottet er beliggende på Henrik Ibsens Gate 1 i det centrale Oslo, men er mest synligt fra enden af den berømte Karl Johans Gate hvor man kan se direkte op mod hovedpalæet og rytterstatuen af Karl Johan.

Det blev opført 1825-1849 og skulle have været residens for Karl Johan (Bernadotte), der dog ikke nåede at se det færdigt pga sin naturlige død i 1844. Kongens sidste ord var: Oscar.

Indtil slottet stod færdigt, anvendte medlemmerne af Bernadotte-familien Palæet som sin bolig. En ejendom i Oslo, der blev foræret til staten i 1805 som kongelig residens.

Dele af slottet er åbent for publikum i sommermånederne.

H.M. Kongens Garde har bevogtet Det Kongelige Palads og andre kongelige boliger samt den kongelige familie for at sikre den kongelige families sikkerhed siden 1888. Haven er bevogtet 24 timer i døgnet, 365 dage om året …

Norge var, hvad der er de fleste bekendt, sent om at få sin selvstændighed, efter først at have været en del i Kalmarunionen fra 1397 til 1523, og senere i union med Danmark fra 1523 til 1814 (nogle vil kalde det en dansk besættelse men tiden var en anden dengang hvor det mere galdt om magt, rigdom og indflydelse i europa og ikke så meget om nationalitet – så det lader vi historikerne om at ‘slås’ om), for derefter at indgå i union med naboen Sverige fra 1814 til 1905.

Derfor har den Norske livgarde ikke en nær så lang historie som den tilsvarende i Danmark, Sverige eller Storbritannien. Det har dog ikke afholdt Nordmænd fra at være gardere i f.eks. Den Kongelige Livgarde i Danmark under Den dansk-norske union, og senere den svenske konges livregiment i Den svensk-norske union. Henrik har selv aftjent sin værnepligt i Den Kongelige Livgarde og har mødt både de norske og svenske gardere i tjenesten og det er seje og gæve gutter (og gutinder) skal vi hilse og sige.

“Det Kongelige Norske Gardes Skarpskytter Kompagni” blev oprettet den 1. november 1856 for at bidrage til vagten omkring kong Oscar I i Stockholm. Mod slutningen af ​​unions-tiden blev Garden overført til Kristiania (i dag Oslo).

H.M. Kongens garde har i øjeblikket regelmæssig vagttjeneste på Det Kongelige Palads, Skaugum Hovedgård, Bygdø Kongsgård, når de er i brug, Akershus fæstning i Oslo og Huseby lejr.

Efter en tur rundt om slottet efter at have set vagtskiftet fortsatte vi videre mod vest gennem ambassade kvarteret for at komme hen til Vigeland Skulptur Park. Enoffentlig par ca. 10-15 minutters gang fra slottet.

Vigeland Skulptur Park

Skulpturpark i Frogner-parken med mere end 200 skulpturer af Gustav Vigeland (1869–1943) i bronze, granit og støbejern, inklusive Den vrede dreng (Sinnataggen på norsk), The Monolith (Monolitten) og The Wheel of Life (Livshjulet).

Vigeland var også ansvarlig for design og arkitektur af parken, der er en af Norges største turistattraktioner med mere end en million besøgende årligt.

Der er gratis adgang til parken og den er åben hele året rundt, 24 timer i døgnet …

Efter en, nu lang formiddag med to museumsbesøg, et slot og en skulpturpark var maverne begyndt at rumle og kalde på mad, så vi gik tilbage mod slottet og Karl Johan hvor vi fik et bord på Hard Rock Café og med stor appetit gjorde kål på et par velhængte steaks ledsaget af en kølig pilsner. Mætte og tilfredse gik vi ned til rådhuset for at suge stemningen til os på rådhuspladsen hun 100 meter fra vores hotel.

Hjemme på hotellet fik vi den obligatoriske lur inden vi gik ud for at spise. Over for hotellet ligger der en restaurant som giver 10% rabat til Hotellets gæster. Gedign og lækker mad med et asiatisk islæt og god øl. En perfekt afslutning på en oplevelsesrig dag som turist i Oslo, norges hyggelige hovedstad.

DAG4

Kurs mod Carlsten Fortet i Sverige

Vækkeuret ringede al for tidligt. Så stod den på morgenmad, toilet, pakke det sidste, køretøjet på, check-ud og ned i kælderen for at pakke taskerne, køre motorcyklerne op ad rampen til gaden, hjelm på og starte ruten på GPS’en, drej næsen mod Marstrand i den svenske skærgård nord for Göteborg i Sverige – Det kan ikke gå galt!..

Den gamle grænsebro mellem Norge og Sverige

DAG5

Med Stena Line hjem via Göteborg-Frederikshavn

For at være i Stena-line’s færgeterminal i Göteborg ved 8.00 tiden skulle vi så tidligt afsted fra Hotellet at vi ikke kunne nå at få morgenmad da restauranten først åbnede kl. 07.00. Det er en af ulemperne ved de større hoteller. Jo større – jo mindre fleksibel synes trenden at være.

Det var en køn morgen, en anelse kølig men morgensolen var smuk. Vi cruisede langs de snoede veje mens vi kunne nyde naturen og sejlturen med den offentlige bilfærge når skærgården skulle passeres.

Overså en afkørsel og efter et par ufrivillige ‘omgange’ ved vejsammenfletning nord for Älvsborgsbro’en over Göta älv, havneindløbet til Göteborg. Hængebroen er 933 meter lang med en længste spændvidde på 418 meter. Broen har seks kørebaner. Fra broen kan man tydelig se færgeterminalen.

Vi fik vores billetter og blev anvist en vognbane allerlængs væk. Vi kom som de første men var de allersidste som kørte ombord en efter en times venten. Færgen var propfyldt, men vi var kun fire mc’er og en scooter.

Efter at have hilst på en norsk kvinde som bor i Sverige og har en dansk kæreste som dog bor i Aalborg og som forøvrig havde håndbygget hendes Harley-Davidson, så galdt det nu om at skynde sig op på restaurantdækket og se om der var flere ledige billetter til morgenmadsbuffeen. Det lykkedes at komme på ‘hold 2’ hvilket betød at vi kunne sidde ved bordet den sidste halvanden time inden anløbet til Frederikshavn.

Vi kørte som nogle af de første ud og fik dansk asfalt igen dansk grund under os. Kort efter sad vi hos Henrik’s bror med udsigt ud over Kattegat og kunne nyde det danske smørrebrød.

Frokost i Frederikshavn – Eftermiddagskaffe ved Mariager Fjord

Henrik’s bror Georg bor i Frederikshavn havde inviteret os på frokost inden vi skulle køre de sidste godt 300 km hjem til Fyn med en afstikker til Assens ved Mariager Fjord.

Efter et hyggeligt gensyn og en lækker smørrebrødsfrokost måtte vi sige farvel og kørte forbi Pikkerbakken, et fantastisk udkigspunkt ud mod Kattegat hvorfra man kan se til Skagen og Læsø i klart vejr. Desværre var vi denne gang nødt til at passere eftersom vi også skulle nå at besøge den sidste af Henrik’s tre søskende, Alice og hendes mand Poul som bor i Assens mellem Hadsund og Mariager. Alice havde inviteret på eftermiddagskaffe og det kunne vi ikke sige nej til da der helt sikkert også ville falde et stykke kage af.

Vi havde besluttet os for at følge østkysten ned til Mellerupfærgen over Randers Fjord og derefter køre ud til motorvejen syd for Randers og tage den kedelige, med hurtige vej hjem til Fyn.

You may also like...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Translate »