GRIZZLY SPORT and MOTORRAD RESORT & LAGO DI GARDA

BMW TESTRIDE CENTER HOTEL – Sydpå via Perleberg i Tyskland, Karlsbad i Tjekkiet til Saint Margarethen im Lungau i Østrig og halvøen Sirmione ved Gardasøen i Italien…

2017 har været en fugtig og våd dansk sommer, så det var ikke svært at slække koblingsgrebet, vride gasrullen tilbage, for så at sætte kursen mod årets længste mc tour’s første destination. Hotel & Restaurant Deutscher Kaiser i Perleberg, Tyskland.

På denne tur har vi på forhånd booket overnatning på vejen ned til Gardasøen. Noget som vi sjældent gør i dag, men på denne tur var det nødvendigt med bookning for at være sikker på at de to hovedophold i hendholdsvis Østrig og Italien ikke var udsolgte.

DAG1

Sommerferien er i gang og Vi er endelig på vej sydpå hvor Hotel La Paul beliggende på halvøen Sirmione i den sydligste ende af Gardasøen, venter på vores ankomst.

Som mange gange tidligere skal vi først et godt stykke ned i tyskland, helst forbi Neumünster før den dejlige fornemmel af ferie / frihed begynder at indfinde sig i kroppen. Langtsomt fader tankerne om job, støvsugning, hækklipning, opvask etc. ud som et fjernt minde.

Lidet anede Louise at hun på denne tur bl.a. ville stå og betragte udsigten oppe fra Stelvio sammen med hendes nye BMW F700GS. Louise er ikke lige så facineret af hårnålesving som Henrik. For at sige det mildt. Men udsigten oppe fra passene i bjergene lokker nu alligevel og rykker lidt ved de personlige grænser.

Farvel regn og blæst – Goddag sol og varme

Vejret var med os. Vejrudsigtet meldte ellers om regn langs ruten men vi slap (denne gang). Med blæsten og regnen bag os kørte vi nu mod flere dage med sol og op til 28-30 grader. Det sluttede dog brat da vi nogle dage senere vågnede førsta morgen på Hotel Grizzly i Østrig.

På de længere mc turer sydpå forsøger vi at rejse på onsdage eller torsdage pga mindre trafik. Og så føles arbejdeugen heler ikke så lang. Hermed tippet givet videre fra en arbejdspsykolog.

Vi havde tage tidligt fri fra job denne torsdag og startet turen hjemme fra Fyn ved frokosttid. Vi forventede at ankomme ved 18-19.00 tiden til Perleberg, hvis det gik som præsten prædiker i kirken…

Hotel Deutscher Kaiser i Perleberg

…Og det gjorde det. Efter et par benzin og drikke pitstop ankom vi efter 445 km til Hotel & Restaurant Deutscher Kaiser i den hyggelige by, Perleberg. En by med godt 12.000 indbyggere beliggende i delstaten Brandenburg i det tidligere DDR. Motorcyklerne blev parkeret rimelig gemt af vejen i hotellets baggård.

Hotellets interiør især i den gamle del af bygningerne oser af nolstagi og romantik. Et “tysk” udsmykket hotel med ølstue samt en god traditionel tysk restaurent lige op ad floden Stepenitz.

Dagens tilbud var steaks tilberedt af kokken på grillen ude på hotellets terrasse med kolde fadøl. Første dag var i hus og nu faldt stressbarometeret i takt med vandmængden fra floden Stepenitz der dovent flød forbi terrassen. En dejlig start på sommerferien.

Perleberg: Solskin, 28 grader, kold fadøl og BBQ på Deutcher Kaiser’s restaurant ved floden Stepenitz efterfulgt af en gåtur rundt i den tidligere DDR by fra 1300-tallet …

Efter den solide aftensmad gik vi en tur op på torvet i den gamle bydel, Hvor man får fornemmmelse af at rejse lidt tilbage i tiden på den skønne måde.

Det første man møder er rådhuset og kirken som hæver sig højt over det brostensbelagte torv. Nede på gadeplan springer de smukke gamle gaslamper som i dag er bevaret og ombygget til el.

Romerske vejskilte, bronzestatuen og et hyggeligt torv omgivet af “nyere” tysk byggestil opført side om side med traditionel bindingsværk arkitektur fra en tid hvor godt håndværk blev værdsat og hvor arkitekten eller bygherren ofte lod bygningerne fortælle eller give udtryk for en funktion eller histore.

DAG 2

Umleitung og lane-splitting

Er to ord man ikke kommer uden om på de tyske veje. Det første er lovligt, men tidskrævende – det andet er ikke, men hurtiger…

Efter et solidt klassisk tysk morgenmåltid i den flotte “Kaiser” restaurant satte vi kursen under den næsten skyfri himmel mod kurbyen Karlovy Vary (Karlsbad) i Tjekkiet. Vi havde booket et hotel inde i centrum ved floden Eger med aflåst garage til motorcyklerne. Værelse lå på 6. etage og garagen på 5. Det var vi så lidt spændt på hvordan det hang sammen!

Vi havde planlagt ruten så langt væk fra motor- og hovedveje som muligt, men pga adskellige omkørsler endte vi i enten i bilkøerpå motorvej eller derude hvor “kragerne vender”. Måske så vi endda også en gris gå med nummerplade – men det kan også have været pga varmen!..

Et sted endte vi så langt væk fra alting ved at følge skiltningen at det ikke længere gav mening og for at komme tilbage på GPS ruten igen tog vi chancen og kørte via en gammel nedlagt oksekærredvej belagt med pigsten (1000 gange værre end brosten, mindst ;-). Vejen var i så dårlig forfatning at der var sat forbudsskilt op. Bil og motorcykel ingen adgang, meeeeen på to Enduro maskiner burde det nok gå..  De irriterende pigsten blev efter et stykke tid erstattet af kørsel på en Gang/Cykelsti. De få lokale vi mødte tog det med et smil. Det var tydeligt vi ikke var på hjemmebane.

Nord for Leipzig: Når man kører “off-mainroad” så er en del af oplevelsen udover at køre gennem de små hyggelige landsbyer og landbysamfund, brostensveje etc. også mindre bilfærger som her hvor vi sejler over floden Saale i landsbyen Brachwitz. En sejltur på ca. 80m for en flad 5-krone pr. motorcykel …

Vi fandt landevejen, ruten og rytmen igen. Efter dagens lange seje etape var Louise blevet særdeles rutineret i “lane splitting” (kørsel mellem stillestående eller langtsom kørende biler) på motorvejene.

Tæt ved den Tjekkiske grænse ved Klingenthal (Tyskland), 50 km nord for Karlsbad, begynder man at fornemme højdemeterne og at vejen kurver og snor sig pga terrænet. Her ligger også den imponerende skihopbakke fra 2006, hvis tårn rager op i 746 m. Bakkerekorden er 146.5m (vinter) og 144m (sommer). Byen er også kendt for sin Dyrepark.

Skihopbakke i Klingenthal (Tyskland) lige nord for den Tjekkiske grænse.
Skihopbakken i Klingenthal (Tyskland) ved den Tjekkiske grænse hvor tårnet rejser sig op i 746 m.

Hotel Petr i Karlsbad (Karlery Vary)

Vi fandt Hotel Petr og forklaringen på hvordan vores motorcykler skulle parkeres en etage under vores værelse på 6. sal. Bagesiden af Hotellet ligger på klippeskråningen, så man kører op af brosten på bagsiden ind i garagen. En etage op er man på værelset, hvis etager bliver angivet nede fra receptionen i gadehøjde på hovedgaden foran Hotellet.

Udsigt fra Hotelværelset

Udsigt fra værelset fra Hotel Petr i 6. sals højde i forhold til kolonaden og terrassen over floden Eger. Med den udsigt og centrale beliggenhed gjorde det ikke så meget at vi havde fået hotellets eneste værelse uden Wi-Fi.

Prisniveauet i Karlbad er godt for en dansk skatteplaget pengepung. Traditionelt Tjekkisk hotelmorgenmad er ikke noget at skrive hjem om, men maden ude på restauranterne er hele turen værd. Og fik vi nævnt at øllene er billige i Tjekkiet.

Karlsbad
Karlsbad (Karlovy Vary) er en af de bedst kendte, og samtidigt mest traditionelle kurbyer i verden.

DAG 3

Kan man sejle til Tjekkiet fra Østrig?

Teknisk set, så ja. I praksis, nej. I en robåd er det muligt et enkelt sted at komme under en smal digevej og så komme ind til en mindre skovbred på Østrigske jord.

Det er nu blevet lørdag og vejret var stadig på vores side. Med solskin og cumulus skyer over os og udsigt til næsten 30 grader i skyggen var det afsted og ud af byen og væk fra trafikken.

Lidt uden for byen blev der indkøbt ekstra vandflasker på en tankstation og endnu en dag blev belønnet med en flot tur mod syd ned gennem det vestlige del af den Tjekkiske ‘Šumava National Park’ hvis skovklædte bjerge strækker sig ind i Tyskland hvor området hedder ‘Nationalpark Bayerischer Wald’ og ned til Østrig. Man ligger ikke specielt mærke til det, men bjergene rejser sig op til 1378m. Her lever de, dog sjældne europæiske ulve, brune bjørne og losser.

Med færgehans fra Dolni Vltavice til Kyselov på søen Vodní nádrž Lipno (Lipno Dam)  – På den anden er der kun 1 km på en smal “cykelsti” til den Østrigske grænse. Færgen sejler hver time. Det fik vi så 59 min. til at regne ud! … 

Med færgemanden over Donu (Østrig)
Dagens anden tur med færgehans. Denne gang over Donau (Østrig) mellem Obermühl an der Donau og Idylle am Donauufer. Donau har sit udspring i Schwarzwald i Tyskland, hvor den dannes af to mindre floder: Brigach og Breg hvor de løber sammen ved Donaueschingen og udløber i Sortehavet. Den er 2.850 km lang og den næstlængste flod i Europa, efter Volga.

Halv time efter overfarten på Donau ankom vi til Gasthof Zum Heiligen Nikolaus, som ligger helt ud ud til floden Donau. Vi havde booket et værelse med balkon og udsigt ud til Donau.

De sidste par ekstra kroner for balkonen var givet godt ud. For os er der ikke meget der er virker mere afstressende end at side med en kold øl eller et glas vin og bare sidde og betragte eller stirre om du vil på bådene som glider forbi ude på floden.

Foto taget fra vores balkon.
Foto taget fra vores balkon.

DAG4

Søndag forlod vi, med solen i ryggen den smukke Donau og satte kursen mod Sankt Michael im Lungau. Vejret var pragtfuldt og vi havde besluttet os for at spare lidt tid ved at skyde genvej ved at køre et stykke på motorvejen, så vi måtte ind på tanken og købe to 10 dags vignetter til 8 Euro stykket.

Frokost ved søbreden Hallstätter See. Vi noterede os at lokale tog herud og tog billeder med søen i baggrunden iført Dirndl og Lederhosen. Her begynder det for alvor på vores tur at gå op for os at vi nu er kørt ind i selve Alperne.

Søndag eftermiddag ankom vi til Hotel Grizzly – Sport & Motorrad Resort i Sankt Michael im Lungau, Østrig. Vores base de næste fire dage inden turen fortsætter til Italien. Hotellet er BMW Motorrad Testcenter, hvilket betyder at du kan leje de nyeste modeller for en dag og opefter. Derudover er Hotellet en del kæden: “Let’s Bike Together”.

Hotel Grizzly
Hotel Grizzly – Sport & Motorrad Resort.
Lidet viste Stephen og jeg her hvor våd men også hvor fantastisk en dag vi havde i udsigt dagen efter sammen med vores nye tyske ven Lars, som var så venlig at tage billedet her.
Som BMW Motorrad Testcenter, rådede Hotel Grizzly hele tiden over de 10-12 nyeste modeller fra BMW til udlejning. Man kan booke hjemmefra via deres hjemmeside hvis man vil være sikker på at få den model man ønsker.

DAG7

Foto: Sabine. Frokostpause på vores tur med guide sammen med nogle af de andre hotelgæster. Guiden kunne vi godt blive lidt misundelig på. Guiderne havde 10-12 af de nyeste BMW modeller at vælge mellem. På dagens tur valgte han en R1200GS årgang 2017.
Garagen
Garagen

Lago Di Garda

På gensyn til Østrig og Alperne og Goddag til Gardasøen og Dolomitterne i Italien


Efter at have tilbagelagt turen til nord for Bolzano (Cassello Bressanone-Val Pusteria/Brixen-Pustertal A22) langs landevejen var vi ved at smelte i varmen. Temperaturen i skyggen havde sneget sig op på 34 grader i skyggen og varmen fra asfalten ramte en i hovedet som en forhammer.

Motorvej eller ej. Vi besluttede os for at lade fartvinden svale os de sidste 200 km sydpå til halvøen Sirmione i den sydligste ende af Gardasøen.

Men det var nu begrænset med afsvaling. Selv om vi kørte stabilt omkring de 120-130 km/t brændte varmestrålingen fra asfalten nådesløst under os, undtagen når man passerede de kølige tunneller. Men en flot tur er det ned af Autostrada 22, når nu det skal være motorvejskørsel.

Vi ankom i den sene eftermiddagstrafik blandt mange andre turister hvoraf de fleste er Italienere som selv ynder at besøge den gamle bydel med det imponerende fort som danner rammen om ind og udgang.

VIDEO (01:33)

Sirmione er en af de mest populære seværdigheder ved Gardasøen. Kun 400 m fra vores hotel deltog vi i en solnedgangs bådtur rundt i den fantastiske gamle by indhegnet ved slottet …
Sirmione is one of the most popular sights on Lake Garda. Only 400m from our hotel we joined a sunset boat tour around the fantastic old city gated by the castle …

Lago Di Molvena

Lystfikere på Garda søen ved Sirione.
Lystfiskere på Garda søen ud for Sirione.

Tekst

Video: Aftentur med båd rundt om halvøen Sirmione.

Tekst

Video: Turen op fra Bormio til Umbrail og Stelvio  passene.

Tid til at nyde udsigten på vej op til Passo della Umbrail og videre op til Passo della Stelvio. Funfact: Det var først 2015 i forbindelse med 100 året for Giro di Italia (Markeret med sten på billedet over Louise’s arm og nederst til højre på det sidste) at de sidste km op til Stelvio blev asfalteret …

Tekst

De sidste sving op til Stelvio fra Umbrail siden på den Italienske side af grænsen til Schweiz.

Frokost ved Bodensee …

Landgasthof HIRSCH  i Schwartzwald i udkanten af Baden-Baden.
“Baronessen” og “Bimseline” pakket og klar til afgang mod Remscheid nord for Köln, hvor Sabine og Lars, som vi mødte på Hotel Grizzly i Østrig, havde inviteret os på husly.
Talsperre

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *